Tolk
Tolketjenesten er bemannet mandag-fredag 0800-1500.
Når skal det benyttes tolk
Tolk skal benyttes når det ikke eksisterer et språkfellesskap.
Tolkebruk er en lovpålagt oppgave. Relevante lover for dette er pasient- og brukerrettighetsloven, helsepersonelloven & tolkeloven.
Tolkeloven sier at offentlige organer skal bruke kvalifisert tolk når det følger av lov.
Det å unnlate å bruke tolk vil kunne være et brudd på pasienters medvirkningsrett og helsepersonellets opplysningsplikt.
Dette kan også gjelde der behandler og pasient snakker samme språk.
Hvordan bestille tolk
Tolk bestilles gjennom bestillingssystemet «tolk» som ligger på skrivebordet på datamaskinen din.
Har du noen spørsmål om bestilling av tolk, se enten E-håndboken eller ta kontakt på 2322 5555 / tolkbestillinger@lds.no
Utenfor Tolketjenestens åpningstid kan tolk rekvireres gjennom «tolkeliste kveld/helg» som ligger i bestillingsprogrammet. Husk bare å sende en bestilling basert på avtalen med tolken.
Hvordan avbestille tolk
Tolk avbestilles i fanen «fremtidige tolkebestillinger» i bestillingssystemet. Skal det avlyses samme dag som oppdraget finner sted, vennligst ring oss på 2322 5555.
Oppdrag som avlyses mindre enn 25 timer i forveien, vil tolken bli honorert opptil to timer.
Har du tilbakemelding på tolken, ris eller ros. Send det gjerne via Melius.
Har du andre spørsmål? Ta kontakt med Fagansvarlig i Tolketjenesten; Fredrik Grønningsæter.
Epost: fkg@lds.no, tlf: 911 88 927
Relevante lover
Lov om helsepersonell
Pasient-og brukerrettighetsloven
Tolkeloven